سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

96/12/25
9:14 ص

دلایل سفیدی زبان و درمان خانگی آن

 

زبان سفید واژه ای است که برای توصیف نواحی از زبان که رنگ سفید یا خاکستری دارند مورد استفاده قرار می گیرد. دلایل مختلفی برای سفید شدن زبان وجود دارد و هر کدام از آن ها درمان های خاص خودشان را دارند. این شرایط معمولا بی خطر است اما در برخی از شرایط نادر می تواند نشانه مشکل حادتری باشد.

 

علل سفید شدن زبان

شایع ترین علت سفید شدن زبان، بهداشت شخصی ضعیف دهان و دندان است. برآمدگی های کوچک بر روی زبان در این شرایط متورم می شوند و در نهایت ملتهب می گردند. مشکلاتی که به سفیدی زبان منجر می شوند عبارتند از:

* خشکی دهان
* مسواک نزدن دندان ها به طور منظم
* تمیز نکردن زبان
* کمبود آب بدن
* تحریک لبه های داخل دهان
* مصرف منظم الکل
* سیگار کشیدن

لیکن پلان:

لیکن پلان شرایط التهابی است که می تواند بر روی دهان اثر بگذارد و تکه های سفید و ضخیمی بر روی زبان ایجاد کند.

لوکوپلاکی:

این شرایط باعث ایجاد تکه های سفید ضخیم بر روی زبان و دهان می شود.

سیفلیس:

سیفلیس یکی از بیماری هایی است که از طریق روابط جنسی منتقل می شود و می تواند نشانه هایی را در دهان ایجاد کند. اگر این شرایط درمان نشده رها شود می تواند باعث ایجاد تکه های پوستی سفید بر روی زبان گردد.

سایر شرایط:

برخی از اوقات شرایط حادتری ممکن است به سفیدی زبان منجر شود. سرطان زبان یا دهان نیز چنین شرایطی را ایجاد می کند هر چند این موضوع نادر است. اختلالات التهابی مزمن نیز می تواند بر روی زبان اثر بگذارد.

 

درمان خانگی برای سفیدی زبان

پروبیوتیک:

پروبیوتیک ها روش دیگری هستند که می توانند بر نشانه های موجود اثر بگذارند. این ها جزو باکتری های خوب محسوب می شوند. مطالعات بسیاری مزایای پروبیوتیک برای سلامت انسان را تایید کرده اند اما در این میان مزایای پروبیوتیک ها برای سلامت دهان و زبان قابل ملاحظه است.

اسکراب با جوش شیرین:

اضافه کردن جوش شیرین به مسواک و اسکراب زبان، دهان و لثه ها با آن می تواند باکتری هایی که باعث سفیدی زبان شده است را از بین ببرد.

سیر خام:

خوردن سیر خام نیز می تواند با عفونت های موجود مبارزه کند.

 

پیشگیری از سفیدی زبان

با اینکه همیشه نمی توان از بروز چنین شرایطی پیشگیری کرد اما با داشتن بهداشت دهانی خوب می توان شرایط موجود را کنترل نمود. این کار در برگیرنده مسواک زدن منظم دندان ها و استفاده از نخ دندان است. انتخاب سبک زندگی سالم نیز می تواند از بروز سفیدی زبان پیشگیری کند. مصرف نکردن تنباکو و محصولات الکلی بسیار مفید خواهد بود. هر 6 ماه یکبار به سراغ دندانپزشک بروید تا بتوانید مشکلات احتمالی را شناسایی و درمان کنید.



ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ